Wydłużenie dyżuru w Warszawie
Od 1 kwietnia 2011 roku baza Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego w Warszawie wydłuży dyżur o porę nocną.
Śmigłowiec Eurocopter EC 135 w warszawskiej bazie pełni dyżur w dzień od marca 2010 roku, w celu rozpoczecia dyżurowania po zachodzie słońca Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zgodnie z planem szkoleń wykonało szereg działań spełniając wymogi przepisów lotniczych dotyczących operacji HEMS. Piloci osiągnęli odpowiedni nalot na nowym typie śmigłowca, zarówno w dzień jak i w nocy, oraz wykonali cykl sesji szkoleniowych z wykorzystaniem symulatora lotów. Ćwiczenia swoim zakresem obejmowały tematykę sytuacji awaryjnych w locie oraz symulowane operacje HEMS. Dodatkowo piloci zostali poddani specjalistycznym badaniom na okoliczność wykonywania lotów w porze nocnej.
Na Mazowszu odbyły się szkolenia strażaków, którzy będą zabezpieczać i oświetlać miejsca do lądowania. Obecnie w całym województwie nie ma ani jednej komendy PSP, w której nie byłoby przeszkolonych przynajmniej pięciu funkcjonariuszy. Szkolenie praktyczne z naprowadzania śmigłowca przeszło już ponad 2200 mazowieckich strażaków.
Na terenie prawie 80 gmin wyznaczono i zweryfikowano miejsca, gdzie będzie mógł wylądować śmigłowiec po zapadnięciu zmroku.
W ubiegłym tygodniu odbyły się również szkolenia dyspozytorów medycznych. Ok. 300 osób uczyło się współpracy z SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Każda dyspozytornia na Mazowszu dostała specjalną mapę, na której zaznaczono miejsca do lądowania w gminach.
Kolejnym wymogiem przed rozpoczęciem operacji nocnych było zamontowanie na śmigłowcach systemu śledzenia lotu. Dzięki temu urządzeniu dyspozytor SP ZOZ LPR będzie mógł monitorować położenie śmigłowca. Pozwoli to jeszcze lepiej planować dysponowanie załogi do akcji ratunkowych.
W rejonie województwa mazowieckiego jest najwięcej całodobowych lądowisk przyszpitalnych, które są niezbędne w przypadku transportowania pacjentów po zmroku.
Początkowo załoga HEMS z Warszawy będzie dyżurowała od godziny 7 rano do 23:00. Zgodnie z przyjętym planem wdrażania śmigłowców do operacji w porze nocnej misje wykonywane będą na wyznaczone lądowiska gminne oraz miejsca na drogach i autostradach zabezpieczonych przez PSP. W tych miejscach możliwe będzie odebranie pacjenta od zespołów naziemnych pogotowia ratunkowego i transport do specjalistycznego szpitala, a nie tylko do najbliższego szpitalnego oddziału ratunkowego.