learjet

latamy, by ratować

Jesteś tutaj:

Polacy, ubezpieczajcie się przed wyjazdem!

9 czerwca 2009

Dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski zaapelował na specjalnie zwołanej konferencji prasowej 8 czerwca 2009 roku, by wszyscy wybierający się za granicę pamiętali o wykupieniu ubezpieczenia kosztów leczenia, zwracając przy tym uwagę na to, czy ubezpieczyciel pokrywa koszty transportu chorego do Polski.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe wielokrotnie otrzymuje zapytania o możliwość przetransportowania chorego zza granicy do polskiego szpitala. Taki transport nie zawsze jest możliwy z przyczyn operacyjnych. Przypominamy, że podstawowym obowiązkiem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego jest bowiem świadczenie usług lotniczego transportu sanitarnego na terenie kraju.

Co nie mniej istotne, pacjent, który nie wykupił odpowiedniego ubezpieczenia obejmującego także koszty transportu sanitarnego, może być zmuszony do samodzielnego poniesienia kosztów takiego transportu. A taki wydatek nie jest mały.

– Nagłe zachorowania i wypadki mogą się zdarzyć zawsze. Tymczasem transport medyczny zza granicy do Polski to kwota, za którą można kupić dobrze wyposażony samochód – podkreślił Robert Gałązkowski. Podał orientacyjne koszty transportu sanitarnego na wybranych trasach:

Warszawa – Genewa – Warszawa – około 40 tys. zł
Warszawa – Paryż – Warszawa – około 40 tys. zł
Warszawa – Barcelona – Warszawa – około 65 tys. zł
Warszawa – Malaga – Warszawa – około 88 tys. zł
Warszawa – Porto – Warszawa – około 85 tys. zł
Warszawa – Dubrownik – Warszawa – około 35 tys. zł
Warszawa – Turyn – Warszawa – około 40 tys. zł
Warszawa – Ateny – Warszawa – około 50 tys. zł
Warszawa – Larnaca – Warszawa – około 64 tys. zł
Warszawa – Korsyka – Warszawa – około 40 tys. zł
Warszawa – Ankara – Warszawa – około 50 tys. zł
Warszawa – Sharm El Sheik – Warszawa – około 90 tys. zł.

Zaznaczył, że powyższe kwoty są cenami orientacyjnymi, zależnymi od wielu czynników, takich jak : koszt paliwa na lotniskach, z których zabierany jest pacjent, opłaty lotniskowe itp.

Robert Gałązkowski podkreślił, że ubezpieczenie należy kupić także w razie wyjazdu do państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

– Trzeba pamiętać, że przepisy unijne, na mocy których obywatel Unii Europejskiej ma prawo do pomocy medycznej na zasadach obowiązujących w kraju, w którym akurat przebywa, nie obejmują transportu sanitarnego – powiedział.

W uzasadnionych wypadkach, na mocy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia może podjąć decyzję o refundacji kosztów transportu sanitarnego polskiego ubezpieczonego za granicę i zza granicy. Tym samym nie zawsze można liczyć na to, że przetransportowanie chorego do Polski zza granicy zostanie zrefundowane ze środków publicznych. Ubezpieczyciele współpracują zwykle z kilkoma firmami zajmującymi się transportem sanitarnym, są więc w stanie zorganizować odpowiedni samolot wraz z załogą w krótkim czasie. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe dysponuje dwoma nowoczesnymi samolotami medycznymi. Jeśli obydwa samoloty są dostępne, jeden świadczy usługi na terenie kraju, a drugi może wykonać lot po pacjenta za granicę. Takie transporty są wykonywane.

Anna Rusiecka z Departamentu Współpracy Międzynarodowej Narodowego Funduszu Zdrowia przypomniała podczas konferencji, że przed wyjazdem do kraju unijnego należy zabrać ze sobą Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą od ręki, na podstawie przedstawionego dokumentu ubezpieczenia, wydają oddziały wojewódzkie NFZ. Przypomniała, że brak takiej karty nie pozbawia obywatela UE pomocy medycznej na terenie innego państwa członkowskiego, ale dopiero po powrocie może się on starać o refundację poniesionych kosztów. Taka procedura może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy – przestrzegła.

A