LPR otrzymało środki na budowę i modernizację baz HEMS
Łukasz Szumowski, minister zdrowia i Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego podpisali dziś w Warszawie umowę na realizację projektu pn. „Wsparcie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – etap 1”. Przewiduje on budowę i doposażenie bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego w Olsztynie (lądowisko Gryźliny), Lublinie-Świdniku, rozbudowę bazy HEMS w Płocku, budowę agregatu prądotwórczego w Sanoku oraz budowę stacji paliw w Gdańsku. Wartość projektu to ponad 23 miliony złotych.
W ramach projektu powstaną nowoczesne bazy HEMS w Olsztynie i Lublinie oraz zmodernizowana zostanie baza w Płocku. Budowa nowych baz HEMS to m.in. budowa FATO (strefa startu i lądowania śmigłowca), hangaru z torowiskiem pod elektryczną przesuwnicę pod śmigłowiec, stacji paliw, płyty przedhangarowej, zaplecza operacyjno–socjalnego, dróg dojazdowych. W modernizowanej bazie w Płocku planowana jest rozbudowa budynku HEMS o nowe pomieszczenia medyczne, warsztatowe, pokoje wypoczynku, przebudowa płyty przedhangarowej, budowa torowiska wraz z dostawą przesuwnicy, przebudowa stacji paliw i budowa FATO.
Projekt jest współfinansowany w 80 % ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 20 % ze środków Ministerstwa Zdrowia w ramach działania 9.1 Infrastruktura ratownictwa medycznego oś priorytetowa IX Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Całościowy projekt będzie składał się z trzech etapów. Dwa kolejne będą realizowane w następnych latach.
Etap 2 przewiduje: budowę i doposażenie bazy HEMS w Bydgoszczy (Osielsku), w Katowicach, rozbudowę baz HEMS w Szczecinie oraz w Białymstoku. Jego wartość to ponad 21 milionów złotych.
Etap 3 przewiduje: budowę i doposażenie bazy HEMS w Warszawie, rozbudowę Stacji Obsługi Technicznej w Warszawie, budowa FATO w Szczecinie oraz w Białymstoku. Jego wartość to ponad 26 milionów złotych.
Łączny koszt budowy/przebudowy baz to 70 mln zł.
Obecnie załogi w lokalizacjach ujętych w projekcie funkcjonują w warunkach, w których coraz trudniej spełnić wymagania sanitarno-epidemiologiczne i techniczne, jakie są przewidziane dla baz HEMS. Budowy i przebudowy są niezbędne, by zapewnić komfort pracy załogom i właściwe przechowywanie dla nowoczesnych śmigłowców.
***
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 zrealizowana została modernizacja infrastruktury 10 baz Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) i jednej Stacji Obsługi Technicznej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Projekt budowy
i remontu oraz doposażenia baz LPR podzielono na dwa etapy. W etapie 1, z udziałem środków unijnych, wyremontowano lub wybudowano bazy w: Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach, Szczecinie (SOT) i Zielonej Górze, w etapie 2 – bazy w Gdańsku, Kielcach, Krakowie i Wrocławiu. Dzięki projektowi w bazach powstała nowoczesna infrastruktura, w skład której wchodzą m. in. hangar, stacja paliw, płyta postojowa, miejsce startów i lądowań, zaplecze operacyjno-socjalne. Nowe bazy zostały zaprojektowane zgodnie z wymogami i oczekiwaniami dyżurujących zespołów. Rozkład pomieszczeń i odległości pomiędzy poszczególnymi elementami bazy ułatwią funkcjonowanie załóg HEMS. Dzięki temu, że płyta postoju śmigłowca, stacja paliw i pomieszczenia socjalno-operacyjne są w bezpośredniej bliskości od siebie szybciej można odtworzyć gotowość do pełnienia dyżuru po wykonanej akcji ratowniczej. Lekarze i ratownicy w możliwie najkrótszym czasie uzupełniają brakujące leki i sprzęt medyczny, a piloci sprawnie tankują śmigłowiec. Zapewnione zostały również dogodne warunki do hangarowania nowoczesnych śmigłowców, od ich sprawności bowiem zależy życie i zdrowie transportowanych pacjentów.
Ponadto realizacja projektu umożliwiła: wprowadzenie w nowobudowanych bazach jednolitego standardu prowadzonej działalności, zwiększenie efektywności użytkowania nowoczesnych śmigłowców, wzrost dostępności usług oferowanych przez LPR poprzez wydłużenie dyżurów, wzrost bezpieczeństwa prowadzonych akcji ratunkowych, spełnienie standardów w zakresie ochrony środowiska, zabezpieczenie obiektów i śmigłowców przed dostępem osób niepowołanych.
Całkowita wartość projektu to 68,28 mln zł, z czego 85 % stanowiły środki unijne, pozostałą część sfinansowało Ministerstwo Zdrowia.