learjet

latamy, by ratować

Jesteś tutaj:

23 śmigłowce w SP ZOZ LPR

17 grudnia 2010

16 grudnia 2010 roku Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego podpisał protokoły odbioru dwóch ostatnich śmigłowców Eurocopter EC 135. Oznacza to, że „Wieloletni program wymiany śmigłowców SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe na lata 2005-2010” zakończył się.

Zgodnie z kontraktem do Polski trafiły 23 nowoczesne śmigłowce EC 135 i symulator lotów, a ponadto w Niemczech przeszkolono 50 pilotów i 28 mechaników. Nowe maszyny wyposażone w profesjonalną kabinę medyczną są przepustką do funkcjonowania SP ZOZ LPR przez najbliższe 20 lat. W trzynastu bazach HEMS w Polsce załogi pełnią już dyżury w oparciu o nowy śmigłowiec, w czternastej dyżur rozpocznie się 20 grudnia 2010 r., a do pozostałych trzech filii maszyny trafią w pierwszych miesiącach
2011 roku.

Nowy sprzęt to również większe możliwości. Dzięki wdrożeniu do służby nowych Eurocopterów zwiększył się zasięg operacyjny poszczególnych baz. O ile w przypadku dotychczas użytkowanych śmigłowców Mi-2 podstawowy zasięg działania wynosił 60 km, o tyle przy nowym śmigłowcu wynosi on 80 km. Eorocopter EC 135 to również większy komfort pracy załóg i transportowanych pacjentów. Na wyposażeniu śmigłowca znajduje się nowoczesny sprzęt wspomagający pracę pilota (m.in.: autopilot, radar pogodowy, systemy nawigacyjne). Eurocopter EC 135 posiada również satelitarny system komunikacji i śledzenia lotu, który umożliwi racjonalne zarządzanie flota śigłowców i znacząco ułatwi dyspozytorom dysponowanie śmigłowców do zdarzeń. Z kolei kabina medyczna została zaprojektowana tak, by można w niej było przeprowadzić niezbędne czynności ratujące życie.

Zwiększyła się także prędkość przelotowa. Nowoczesny śmigłowiec EC 135 w ciągu 22 minut jest w stanie dolecieć do miejsca wypadku oddalonego o 80 kilometrów, przy użyciu Mi-2 ta odległość wynosiła nieco ponad 60 km. Ponadto dzięki zaawansowanemu wyposażeniu awionicznemu Eurocopter może wykonywać operacje HEMS w trudniejszych warunkach pogodowych. Niewątpliwie wpłynie to na zwiększenie liczby operacji HEMS, a tym samym transportowanych pacjentów.

Kolejny etap jest już ściśle związany z bezpiecznym wdrażaniem do eksploatacji nowego sprzętu. Załogi HEMS przygotowują się do wydłużania dyżurów o porę nocną. Trwają szkolenia pilotów i strażaków, którzy to będą odpowiedzialni za zabezpieczanie miejsc do lądowania śmigłowca w nocy. Z początkiem przyszłego roku ruszą również szkolenia dla dyspozytorów medycznych pogotowi ratunkowych w Polsce. To oni bowiem będą decydować o zadysponowaniu śmigłowca na lądowisko gminne, skąd pacjent zostanie przejęty od zespołu naziemnego, a następnie przetransportowany do specjalistycznej placówki medycznej. Pierwsze bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego rozpoczną dyżury nocne w 2011 roku.

Całościowe podsumowanie projektu wymiany śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego odbędzie się po wdrożeniu maszyn do wszystkich funkcjonujących baz HEMS.

 

A